Tekstgrootte
De Meester Kremerschool biedt een evenwichtige combinatie aan van "leren leren", persoonlijke ontwikkeling en de verwerving van praktische vaardigheden. De kern van het onderwijs bestaat uit lezen, taal en rekenen. Deze vaardigheden vormen de basis voor alle andere ontwikkelingen.
Onze school werkt adaptief, wat betekent dat wij tegemoet komen aan de verschillen tussen kinderen. De kern van dit onderwijs is dat kinderen met plezier naar school gaan als wordt voldaan aan drie basisbehoeften:
Hierbij bieden wij de kinderen een uitdagende, vertrouwde en ondersteunende leeromgeving. Dit stelt eisen aan de interactie, de instructie en het klassenmanagement.
Wij maken hierbij gebruik van de STER methode.
De STER-methode
Door het hanteren van de STER Methode vormen wij een compleet beeld van uw kind. Wij doen dit omdat we op deze wijze beter de echte onderwijsbehoefte van uw kind kunnen vinden. Als bijvoorbeeld een kind een rekentoets slecht maakt, wil dat niet altijd zeggen dat de sommen niet begrepen zijn en dat we dus meer sommen moeten oefenen. Het kan ook zijn dat er in de leer- of leefomgeving iets aan de hand is.
De STER kent dan ook vijf deelgebieden.
1. Positief leefklimaat / welbevinden
Een positief leefklimaat is een belangrijke basis om cognitief en pedagogisch te ontwikkelen mogelijk te maken.
2. Positief leerklimaat / betrokkenheid
Wanneer er een positief leerklimaat is kan de ontwikkelmotor van de leerlingen op volle toeren draaien.
3. Zelfstandig en verantwoordelijk gedrag van leerlingen
Kinderen tonen verantwoordelijk gedrag met betrekking tot:
- Het materiaal (gebruik, opruimen, verzorging)
- De taak (nauwkeurigheid, controle van het werk, willen weten wat goed ging en minder goed, willen leren van gemaakte fouten)
- Het eigen gedrag (aanspreekbaar zijn, naleven regels, weinig correctie nodig hebben, iets doen met aanwijzingen van de leerkracht, ruimte geven aan de ander, reflectie op eigen gedrag)
- Kinderen worden actief gecoacht op het zelfstandig uitvoeren van leer- en denkfuncties.
4. Sociaalvaardig gedrag
Het is een oefening om ruimtegevend en ruimtenemend gedrag te laten zien op de juiste momenten. Welk gedrag zie je veelal in je groep? Zorgen voor de ander of zorgen voor jezelf? Welk gedrag vraagt om training?
5. Leeropbrengsten die recht doen aan het potentieel van de kinderen
De leeropbrengsten doen recht aan wat het kind aan mogelijkheden in huis heeft.
Om ons een beeld te vormen gebruiken we voor elk gebied een hulpkaart. Deze manier van werken wordt in de komende jaren steeds verder ontwikkeld en verfijnd.